Gezond leven en een gezin, hoe combineer je dat?

Hoe doe je dat toch, een gezonde leefstijl combineren met een gezin? Als drukke moeder heb geen tijd om uren in de keuken te staan om suikervrije verantwoorde cupcakes te bakken. Of om stad en land af te reizen voor al je verantwoorde boodschappen. Goed nieuws! Dat is namelijk helemaal niet nodig. Gezond eten hoeft niet veel tijd te kosten.

Een gezonde leefstijl begint bij 3 verantwoorde maaltijden per dag. Zelf gekookt, met verse producten. Producten die je gewoon in je plaatselijke supermarkt koopt. Groente, fruit, vlees, vis, eieren, peulvruchten, aardappelen, zilvervliesrijst, kruiden, noten, havermout. Allemaal prima producten, die iedere supermarkt in het assortiment heeft, en die je snel en makkelijk kunt bereiden. Ook zonder pakjes en zakjes.

Maar ik ben geen keukenprinses…

Je hoeft echt geen keukenprinses of sterrenkok te zijn om een gezonde maaltijd voor je gezin te koken. Het is al voldoende wanneer je een aantal simpele basisrecepten kent. Zorg ook dat je een aantal producten die je vaak gebruikt, op voorraad hebt. Als je dan na een lange werkdag thuiskomt, hoef je geen boodschappen te doen, of ingewikkelde dingen te doen in de keuken.  Wanneer je je zeker voelt over deze basisrecepten, kan je daarop gaan variëren, bijvoorbeeld met andere groente, of door kip te vervangen door vis of rundvlees. Op die manier wordt je steeds creatiever, en wordt het steeds makkelijker voor je om met de dingen die je in huis hebt, een voedzame maaltijd te koken.

Hoeft het dan echt niet ingewikkeld te zijn?

Een traditionele Hollandse maaltijd van aardappels, vlees en groente is prima. Het gaat om de juiste verhouding. Wij raden altijd aan om de helft van je bord vol te scheppen met groente. Een kwart is voor aardappels, en het laatste kwart is voor 100 tot 150 gram vlees, vis of kip. Op die manier krijg je voldoende groentes binnen, met alle vitamines en mineralen die je nodig hebt. En aardappelen kunnen zorgen voor een snelle stijging van je bloedsuiker, maar als ze op deze manier met voldoende eiwitten en vetten worden gecombineerd, wordt dat effect geremd. Zo kan je dus blijven koken zoals je gewend bent. Je moet alleen minder aardappels schillen, en wat meer groente schoonmaken.